Rassen in de spelwereld

Deze pagina beschrijft de verschillende veelvoorkomende rassen op Vitus. De informatie in op deze pagina is bedoeld om een algemeen beeld te geven. Afwijkingen van deze beschrijvingen kunnen voorkomen. Als spelers hoef je je dus niet 100% te conformeren aan de beschijvingen op deze pagina.

Mensen

Niemand weet precies waarom, maar niemand kan om het feit heen dat je op de verste uithoeken van Vitus toch altijd groepen mensen tegenkomt. Eindeloos ambitieus en oneindig variabel is de mens.

Fysieke beschrijving

Mensen zijn het meest fysiek diverse wezens op Vitus. De lengte van de mensen tussen de 150cm en 200cm is ongeveer het enige typerende. Mannen zijn vaak wel groter dan vrouwen en hebben over het algemeen meer spiermassa. Allerlei kleuren haar zijn te vinden en alle lichaamsbouwen zijn aanwezig, van lang en slank tot kort en potig. De mens heeft een zwarte tot vrijwel witte huidskleur.

Cultuur

Mensen cultuur is ontzettend aan de locatie gebonden waar de groep mensen leeft. Per groepering van mensen kan de cultuur extreem wisselen en er zijn eigenlijk geen gemene delers te vinden. Zo zullen sommige groeperingen het meeste waarde hechten aan kennis en zullen andere het meeste waarde hechten aan vechtcapaciteiten. De meeste mensen leven in gemeenschappen die niet van locatie wisselen en bouwen permanente huizen van hout of steen.

Relaties

Vrijwel alle mensen zijn huiverig als het gaat om relaties met andere rassen. Per groepering verschilt dit nog steeds erg veel maar over het algemeen trekken mensen naar elkaar toe in plaats van naar andere rassen. Binnen menselijke gemeenschappen is het gebruikelijk dat er word samengewerkt echter hebben veel mensen de drang om zichzelf te bewijzen als “het beste” in een vaardigheid.

Dwergen

Grote en mooi versierde zalen in de bergen uitgehouwen. Gangen die reiken tot diep in de bergen waar generaties aan is gewerkt. Door de gangen klinkt bijna altijd de echo van hamers en pikhouwelen. Met genoeg tijd weten Dwergen van alles iets moois te maken.

Fysieke beschrijving

Dwergen zijn relatief kleine wezens en zijn meestal ergens tussen de 120cm tot 140cm groot. Ondanks dat dwergen qua lengte niet heel veel voorstellen maken ze dat goed in de breedte, vaak zijn dwergen flink gespierd van al het harde handmatige werk dat ze verrichten. Dwergen hebben vaak een grote hoeveelheid haar op hun hoofd en de mannen hebben lange baarden die ze hun hele leven laten groeien. Vrouwen hebben vaak een grote bos lange haren op het hoofd in plaats van aan de kin eronder. Haarkleur betekent voor dwergen vrij weinig en dus zie je dat dwergen veelal hun natuurlijke haarkleuren houden namelijk zwart, bruin en rood.

Cultuur

Traditie is het meest belangrijke in dwergen cultuur. Tradities betekenen dat degene die voor zijn gegaan niet vergeten worden. Tradities zorgen ervoor dat dwergen voortbouwen op de kennis en kunde van de dwergen die zijn voorgegaan. Dwergen zijn echte doorzetters en zijn niet snel bang. Vechten is een belangrijk deel van de cultuur van dwergen, echter is de stijl van dwergen veelal verdedigend. Dwergen leven in clans en zijn normaal gesproken hun hele leven verbonden aan deze clan, ze zullen er eigenlijk niet overdenken om de clan te verraden en te verlaten. Hard werken is een vereiste in de dwergencultuur en de meeste nadruk ligt daarbij op fysieke arbeid. Vele generaties dwergen komen eraan te pas om een vakgebied meester te worden.

Relaties

Dwergen zijn van alle rassen op Vitus misschien wel de meest lastige om relaties mee op te bouwen. Het vertrouwen van dwergen is niet snel te winnen en snel gebroken mits er niet aan afspraken voldaan wordt. Wanneer het vertrouwen van dwergen eenmaal echt gewonnen is en er aan afspraken wordt voldaan dan zullen dwergen bijzonder goede vrienden zijn. Leden van een clan zullen zo veel mogelijk samenwerken en van elkaar proberen te leren.

Elfen

Wezens uit de natuur waarvoor elegant meer een levenswijze is dan simpelweg een beschrijving. Kunst, muziek en alle andere mooie dingen zullen veelvuldig te vinden zijn bij elfen, vorm gaat boven functie en daar zijn ze trots op.

Fysieke beschrijving

Elfen zijn gemiddeld tussen de 140cm en 190cm lang. De bouw van de meeste elfen is verder zeer vergelijkbaar met die van mensen met de uitzondering dat elfen zeer puntige lange oren hebben. Alle kleuren zijn terug te vinden bij elfen in zowel haar als huidskleur.

Cultuur

Elvfen zijn echte levensgenieters. Alles wat in de natuur te vinden is weten elfen maximaal te benutten en alle mooie elementen van de natuur zijn terug te vinden in kleding en huizen van elfen. Perfectie is belangrijk voor elfen en daarom kan het zijn dan bouwwerken generaties op zich laten wachten. Kennis en expertise worden erg gewaardeerd en elfen proberen daarmee zelfs de meeste simpele taken in het leven tot een kunstvorm te verheffen.

Relaties

Elfen willen vaak het mooie zien van alles en daarmee ook de andere rassen. Elfen clans die goede ervaringen hebben gehad zullen dus vaak een mogelijk eerste stap zetten als het gaat tot het bouwen van een relatie. Als de clan echter slechte ervaringen heeft gehad met buitenstaanders dan kan het generaties duren voordat er weer wordt geprobeerd om met buitenstaanders een relatie op te bouwen. Onderling zijn elfen vrij open tegen elkaar over hun expertises maar zullen ze niet pochen. Doordat de elfen elkaars expertise met veel respect behandelen zijn ze niet snel aan het wedijveren.

Orks

Gebrul, geschreeuw, rook en een geur van brandend vlees. Simpele bouwwerken en tenten zijn voldoende en niks wordt verspild. Wat voor vele andere rassen als bruut overkomt is voor de meeste orks de normale gang van zaken.

Fysieke beschrijving

Orks zijn relatief grote wezens op Vitus. Met een lengte tussen de 170cm en 210cm en meestal een brede bouw komen orks vaak imposant over. Dit beeld wordt versterkt door de grote tanden die vaak goed te zien zijn, ook buiten de mond. Orks hebben vaak een bruine, groene of grijze huid en zwarte haren.

Cultuur

Ork cultuur lijkt vaak op een klassieke militaire structuur waarbij heel duidelijk is wie de leiding heeft over welke groepen andere orks en aan wie er verantwoording voor acties wordt afgelegd. Dit heeft vooral te maken met het feit dat orks vrijwel hun hele leven op vechten baseren. Zwakke orks bestaan niet omdat deze door een “ongeluk” tijdens het trainen zijn overleden. Vanwege deze heftige focus op fysiek vechten zijn er weinig orks die magie beoefenen. Orks zijn gewend om te pakken wat ze nodig hebben en als je het daar niet mee eens bent dan kun je vechten om het terug te krijgen.

Relaties

Orks bouwen niet echt klassieke diplomatieke relaties op. Je bent met ze, en dan val je binnen hun structuur of je bent tegen ze en dan pakken ze van je wat ze willen als ze denken dat ze je kunnen overmeesteren. Dat wil niet zeggen dat orks totaal geen diplomatie beoefenen, de meeste bazen weten immers dat het onmogelijk is om iedereen tegelijk te bevechten. Onder elkaar zijn orks gewent om met elkaar te vechten om te bepalen wie er gelijk heeft. Daarnaast zijn de meeste orks wel geneigd om van elkaar te leren als iemand bewezen heeft ergens meer van te weten of beter in te zijn.

Goblins

Gefluister is de nacht, het trippelen van kleine voeten en dan een schreeuw. De volgende ochtend gaat iedereen verder en is er niks gebeurd, er is simpelweg iemand anders die nu op de grote stoel zit. Creatief problemen oplossen is voor goblins de standaard.

Fysieke beschrijving

De lengte van de gemiddelde goblin ligt tussen de 95cm en 120cm. De bouw van goblins is vrij slank met weinig spiermassa. De huidkleur van goblins is niet als die van orks veelal een tint bruin, grijs of groen. Goblins hebben weinig lichaamsbeharing behalve op het hoofd. Haarkleuren zijn bij goblins vrij gevarieerd en worden door goblins ook vaak aangegrepen om zichzelf uniek uit te drukken.

Cultuur

Achterbaks, geniepig en diplomatiek zijn sleutelwoorden in de goblin cultuur. Omdat goblins van nature niet sterk zijn hebben toevlucht gezocht bij de “diplomatieke” kant van onderhandelen en dat werkt door in alles van de goblin cultuur. Bij goblins geldt, voor wat hoort wat en degene met de meeste “vrienden” is de leider van de groep. Goblins hechten weinig waarde aan fysieke eigenschappen en geven vooral om praktische dingen die iets of iemand echt te bieden heeft.

Relaties

Goblins zijn redelijk makkelijk in het aangaan van relaties. Ze zullen vaak de partij zijn die de eerste stap voor contact onderneemt. Hierbij moet wel goed worden opgelet, goblins zullen er namelijk alles aan doen om de relatie zo goed mogelijk naar hun hand te zetten. Daarnaast is het zo dat als goblins met andere rassen deals maken lang niet altijd geld dat een deal ook echt een deal is. Goblins geven niet echt om hun reputatie richting andere rassen. Goblins onder elkaar handelen bijna hetzelfde als met andere rassen, weinig tot geen vertrouwen en pas als er iets bewezen kan worden geloven ze iets.

Gnomes

Een constante hum van bezigheid en gelach typeert een gnome gemeenschap. Kleine explosies, geschreeuw van frustratie en blijheid horen er allemaal bij. Er is geen enkel probleem dat niet opgelost kan worden en geen mechaniek te complex om te maken.

Fysieke beschrijving

Fysiek stellen gnomes weinig voor. Met een lengte tussen de 90cm en 125cm en een smal postuur zijn gnomes niet bepaald een spannende verschijning. Net als elven hebben gnomes puntige oren al zijn die van gnomes meestal wat korter dan die van elven. Gnomes hebben vaak wel een wat grotere neus waaraan ze goed te herkennen zijn. Qua haar een huidskleur zijn gnomes vrijwel gelijk aan mensen.

Cultuur

Voor gnomes is de wereld een grote puzzel die opgelost moet worden. Vrijwel alle gnomes zijn benieuwd naar hoe de wereld werkt. Bij sommige gnomes gaat dit om gigantische concepten zoals het mysterie van de goden en bij sommige gaat het om hele kleine concepten zoals hoe bijvoorbeeld brood gebakken wordt. Gnomes geven vrijwel niks aan vechten en eigenlijk alles is erop gebouwd om zoveel mogelijk te kunnen experimenteren. Als er gevochten moet worden dat kunnen gnomes in de ogen van sommige andere rassen bijzonder bruut uit de hoek komen, de gnomes zelf noemen dit liever “efficiënt”.

Relaties

Gnomes zijn slecht van vertrouwen. Andere wezens missen wat hen betreft de benodigde kennis en kunde om echt iets te kunnen betekenen voor gnomes. Wanneer je jezelf waardig aan een gnome kunt bewijzen dan zullen ze nog steeds constant controleren of je waardig blijft en zul je vertrouwen snel verliezen voor elke fout die incompetentie aangeeft.

Beastkin

Een marktplein, een hutje midden in het bos of een tentenkamp bovenop een berg. Op alle plekken waar dieren te vinden zijn, zijn er ook beastkin. Sommige beastkin zijn duidelijk te herkennen en voor andere geld dat er slechts hele kleine delen van het dier zichtbaar zijn.

Fysieke beschrijving

Beastkin zijn zeer divers. De gemiddelde lengte van de meeste beastkin is tussen de 150cm en 190cm, echter kan deze extreem afwijken als het gaat om combinaties van kleine of grotere dieren. Qua uiterlijk lijken beastkin op een combinatie van de rassen die zijn samengegaan met een menselijk sausje wat betreft de lichaamsbouw. Omdat dieren heel divers zijn, zijn de beastkin net zo divers en dus zijn ze te vinden in allerlei kleuren.

Cultuur

De meeste beastkin leven in groepen, dit hangt echter af van het beest deel van de beastkin, Als het beest gewent is om alleen te zijn dan zal de beastkin waarschijnlijk ook vooral in zichzelf gekeerd zijn. Wanner beastkin leven in een groep dan is er een Alpha van de groep. De alpha van de groep bepaald veelal wat er gebeurt. Exact hoe deze alpha bepaald wordt hangt af van het type beastkin maar dit zal vaak zijn door bewezen leiderschapsvaardigheden.

Relaties

Beastkin zijn bereid om relaties op te bouwen met anderen, zolang deze anderen de balans van hun gemeenschap maar niet verstoren. Relaties kunnen daarom nogal eens op zich laten wachten omdat de beastkin liever de kat uit de boom kijken om zeker te weten dat de groepsbalans behouden blijft. Bij onderlinge relaties tussen beastkin bepaald het beest deel vooral hoe relaties worden opgebouwd en wat er nodig is om vertrouwen te winnen.

Half-ding

Magische experiment of simpelweg de liefdesbaby van twee verschillende rassen. Halven zullen bestaan zolang er liefde mogelijk is tussen verschillende rassen en/of er magische methoden mogelijk zijn om dingen te combineren.

Fysieke beschrijving

De meeste halven komen voort uit de verschillende veervoorkomende rassen op de wereld van Vitus. Hierbij zie je toch dat de grotere bouw het vaak vindt waardoor de meeste halven zo’n 150cm tot 200cm groot zijn.

Cultuur

Halven hebben niet echt een eigen cultuur. Ze groeien ergens op en dit is bepalend voor de cultuur van het wezen. Halven worden over het algemeen niet geaccepteerd in de gemeenschappen vanwege de grote mate aan rassenhaat in de wereld. Hierdoor zijn halven vaak op zichzelf aangewezen of worden ze gedwongen om een helft zo goed mogelijk te verbergen om zo toch bij de gemeenschap van de andere helft te horen.

Relaties

Halven zijn zowel perfect als vreselijk voor het vormen van relaties. Aan de ene kant is een half-elf bijvoorbeeld perfect om een relatie op te bouwen met elven. Aan de andere kant betekent het dat de elfen ook moeten dealen met de andere helft waar ze misschien niks mee te maken willen hebben. Dit maakt dat halven lang niet altijd aan de onderhandeltafel terecht komen.